Reacties

Anton( docent Nederlands aan Het Slingeland College Drachten 24-4-2014):

Ik doe met de leerlingen nu af en toe aan het begin van de les hoofdoefeningen. Omhoog, omlaag, rechts en links dan ontspannen om vervolgens 2 minuten met je hoofd op tafel te liggen. Ik vertel ze dat ze het verdienen om af en toe even de boel de boel te laten. Dit heeft een wisselend effect, de ene leerling is de andere niet houd ik het op. Ik ga in ieder geval door met je oefeningen! Mijn drukste klas (2e klas kader) kan ik niet een kwartier aandachtig laten luisteren zonder te corrigeren. Leuk om te zien dat na een oefening, zoals eerder omschreven, het wel lukte. En….ook ik vind het heerlijk om af en toe even ‘de kop’ leeg te maken.

Jeantine (Pabodocente Hogeschool van Amsterdam, 9-12-2013) :

Op vrijdag 6 december kwam Gerda Ferbeek een gastles geven over ‘Bewust Bewegen in de Klas’. Gerda had een mooie opbouw in haar workshop en nam daardoor de studenten goed mee in haar verhaal. Aan de hand van filmbeelden werd de praktijk besproken en kwam meteen het gesprek met de studenten op gang. Ik zag echt ‘kwartjes vallen’ bij de studenten. Zij beaamden en knikten veel tijdens het inleidende verhaal van Gerda. Door de oefeningen konden zij goed ervaren wat het effect is van deze activiteiten. Een uitspraak van een student naar aanleiding van een visualisatie-oefening: “Ik was echt in mijn kamer en voel me nu al meer opgeruimd”. Enthousiast verlieten de studenten de workshop met twee quotes “De studenten die er niet waren hebben echt iets gemist” en “Ik heb het boek al besteld hoor!”. Kortom; deze workshop is een mooie manier om studenten aan het denken te zetten over het nut van bewegen in de klas in een paar minuten tijd.

 Liesbeth (Kindercoach, 4/10/2013):

Dag Gerda, Wat fijn dat je dit boek hebt geschreven. Ik ben na 28 jaar onderwijs een eigen praktijk begonnen als kindercoach en kernvisiecoach. Draag de leergym een warm hart toe en zal zeker de leerkrachten die ik spreek je over je boek vertellen. In mijn praktijk laat ik veel kinderen bewegend leren. Ook kinderen uit de bovenbouw. Kortom ik ben blij met je boek”.

Kirona (Leerling 2e klas Vmbo)

“Gaan we vaker oefeningen uit uw boek doen juf? Ik vond het fijn om te doen, maar de anderen ook”.

Yvon Jaspers (Presentatrice ‘Boer zoekt vrouw’, 29/09/2013):

Geweldig, wat een leuk boek! Ik heb gelijk met mijn crew de oefening ‘Stop je gedachten in een ballon’ gedaan. Het werkte echt”!

Luuk (Leerling 1e klas Vmbo, 12-05-2013):

“He juf gaan we dat vaker doen, ‘je hoofd opruimen’, dat vond ik fijn”! (Oefening: ‘Opruiming in je hoofd’)

Kitty (leerkracht Plusklas, 04/04/2013):

“Wat ben ik blij met dit boek. Ik was al lang van plan om de leerlingen dit soort oefeningen te laten ervaren, nu staan alle oefeningen in een boek bij elkaar! De leerlingen weten prachtig te omschrijven wat ze voelen”.

Bram groep 5:      “Ik heb me nog nooit zo rustig gevoeld’’

Branko groep 7:    “Normaal zit mijn hoofd vol met gedachten, dit is voor het eerst in mijn leven dat ik aan niets dacht”.

Pascal groep 6:     “Ik heb adhd en ik ben nooit rustig, nu weet ik hoe dat voelt”

Cato groep 7:         “Na de oefeningen, was ik weer helemaal fris om door te gaan met mijn werk”.

Caroline (leerkracht middenbouw, 01/03/2013);

Wat een mooi boek!!! Dit is precies het boek wat ik zocht! Kant en klare oefeningen, duidelijk omschreven, die ik zo kan doen in mijn lokaal! We verwachten zo vaak van kinderen dat ze een groot deel van de dag op hun stoel zitten en met hun hoofd bezig zijn. Ze moeten veel presteren. Door met aandacht bewegingen uit te voeren, leren kinderen hun lichaam beter kennen en hoe dat voelt. Tijdens de bewegingsoefeningen komen de kinderen even ‘uit hun hoofd’ en is er daarna weer meer ruimte om zich op nieuwe dingen te richten en te concentreren”.

 Ga naar naar de volgende link om het boek te bestellen: Bestel nu!